Endoproteza: operacja, rehabilitacja i... sport!

Rehabilitacja po endoprotezie, ortopeda - Cornelus Clinic, Kochanowskiego, Warszawa - Bielany, Żoliborz, Bemowo.

Okazuje się, że po endoprotezie nawet sport jest możliwy!

Oto wyniki badań naukowych oraz porady, jak bezpiecznie ćwiczyć, mając sztuczny staw.

Aktywność ruchowa i sport po endoprotezie

Oto wyniki badania przeprowadzonego na grupie 86 pacjentów (średnia wieku: 52 lata) po całkowitej endoprotezoplastyce biodra. Analizowano okres 11 lat sprawdzając, jakie aktywności sportowe podejmują pacjenci po operacji biodra.
Okazuje się, że 89% badanych osób wróciło do sportu w zakresie podobnym do tego, jaki mieli zanim rozwinęła się u nich choroba zwyrodnieniowa zakończona operacją.
Liczba uprawianych dyscyplin, oraz czas poświęcany na sport były porównywalne. Częstość uprawiania sportów związanych z dużym, dynamicznym obciążeniem stawów (tzw. "high-impact") zmalała, za to częstość uprawiania dyscyplin o małym obciążeniu dynamicznym ("low impact") wzrosła.
Jakość życia, zdrowie i samopoczucie pacjentów (tzw. "health-related quality of life") okazało się być porównywalne z grupą osób zdrowych w tym samym wieku, i lepsze niż u rówieśników z chorobą zwyrodnieniową, którzy nie zostali zaprotezowani.
Artykuł źródłowy:Scand J Med Sci Sports. 2015 Jun 3. Sports and physical activity after cementless total hip arthroplasty with a minimum follow-up of 10 years.

Innmann MM1, Weiss S, Andreas F, Merle C, Streit MR.

Jak bezpiecznie ćwiczyć?

Krok 1: dobre wyniki rehabilitacji

Jak wspomniałem w artykule o powrocie do aktywności po zabiegu endoprotezy, do bezpiecznego użytkowania sztucznego stawu potrzebne są: dobry zrost kostny, siła mięśni, pełny zakres ruchu (zwłaszcza wyprostu) w stawie, brak utykania. Wszystko to osiągniesz dzięki treningowi: rehabilitacji oraz ćwiczeniom w domu.

Wymienione warunki są niezbędne, by proteza wskutek dalszego użytkowania nie zwichnęła się (na skutek nagłego, niewłaściwego obciążenia) lub nie obluzowała (na skutek powtarzania niedużych błędów ruchowych).

Krok 2: unikanie złych obciążeń

Ryzyko zwichnięcia protezy lub jej wyłamania oznacza niestety, że sporty kontaktowe lub wysoce urazowe są niebezpieczne nawet, jeśli dobry trening rehabilitacyjny pozwolił pacjentowi odzyskać pełnię siły mięśniowej w operowanej kończynie. Unikamy także skrajnych zakresów ruchu (zgięcie "do oporu", wyprost "do oporu", rotacje).

Pozostałe dyscypliny sportu oceniamy pod względem ryzyka obluzowania protezy w miarę ich uprawiania. Należy zwrócić uwagę na:

wielkość występującego obciążenia,

kierunek działania sił,

dynamikę.

Im mniejsze obciążenie, tym bezpieczniej. Pływanie (poza żabką, w przypadku protezy kolana), będzie super.

Im bardziej osiowo obciążone stawy, tym większe obciążenie mogą bezpiecznie przyjąć. Chodzenie, nawet z plecakiem, jest ok. Przysiad, zwłaszcza niski (duże zgięcie, czyli duża dźwignia na staw), już mniej - nie przesadź ze sztangą...

Dynamika zwielokrotnia obciążenie stawu. Rower nie stanowi problemu. Skoki z lądowaniem, bieg z górki - to już bardzo dużo dla sztucznego kolana czy biodra.

W razie wątpliwości - pytaj rehabilitanta!

Poznaj też kompetencje specjalistów i sposoby terapii bólu pleców -

Ból kręgosłupa - przewodnik po leczeniu