Endoproteza - operacja, rehabilitacja i powrót do aktywności

Rehabilitacja po endoprotezie, ortopeda - Cornelus Clinic, Kochanowskiego, Warszawa - Bielany, Żoliborz, Bemowo.

Czy będę aktywny po operacji?

Czy będę mógł chodzić, biegać?

Kiedy wrócę do ulubionych zajęć?

Dowiedz się, czego oczekiwać po operacji endoprotezy biodra czy kolana.

Wymiana stawu na endoprotezę

Gdy zachowawcze metody leczenia zmian zwyrodnieniowych (farmakoterapia, rehabilitacja ruchowa, terapia manualna) nie przynoszą już efektu, pacjentom proponuje się wymianę stawu. Wszczepienie sztucznego stawu, czyli endoprotezy, to zabieg radykalny i wielu pacjentów ma wątpliwości, czy efekty spełnią ich oczekiwania.

Jak długo trwa rehabilitacja po operacji?

Rehabilitację ruchową zaczyna się natychmiast po zabiegu. Już na drugi dzień pacjent zachęcany jest do wstawania! Po 1 etapie, w którym przeważają ćwiczenia przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe, następuje etap 2: budowania siły mięśniowej, wreszcie etap 3: samodzielnego chodzenia. Zajmuje to minimum 3 miesiące, zwykle nie dłużej niż 0,5 roku.

Podany schemat jest przybliżony - wolno chodzić bez kul dopiero, gdy: osiągnięto zrost kostny, siłę mięśniową na poziomie 80%, pełny wyprost w stawie, brak utykania. To warunki niezbędne, by proteza wskutek dalszego użytkowania nie obluzowała się.

Czy aktywne życie z endoprotezą biodra lub kolana jest możliwe?

Staw jest wymieniany, gdy zmiany zwyrodnieniowe są już znaczne. Taki stan powoduje niemal nieustanny ból, zwłaszcza podczas ruchu. Operacja endoprotezy, przy braku powikłań, już kilka tygodni po zabiegu pozwala odczuć zmniejszenie bólu i swobodny ruch w operowanym biodrze czy kolanie. Zwykle w ciągu około 0,5 roku pacjent może cieszyć się zwykłymi aktywnościami - spacerem czy chodzeniem po schodach - bez bólu. Należy jednak unikać obciążania nogi w skrajnych zakresach, o czym pacjent jest edukowany już w szpitalu, a potem w trakcie rehabilitacji.

Poznaj też kompetencje specjalistów i sposoby terapii bólu pleców -

Ból kręgosłupa - przewodnik po leczeniu